Waxa aynu wada ogsoonahay in uusan
qab qable qabiil uusan isagu hub iyo dhaqaale taas uusan uga
doonan qabiil balse uu leeyahay adeegataay kuwaas oo laagu
yeero nabadoon ama cuqaal ninba kii uu u yaqaan, marka
anigoon isk qaadayn naba doonadii hore ee wanaagsanaa oo
geewdka garta ku qabin jiray iyo kuwa haatan jooga oo
habeenkii mirta ukhriyoow waxaan wax ka dheegayaa kan
habeenkii guda,
Ninka nabadoonka ah marka uu doonayo
in uu qabiilkiisa dhaqaale iyo ciidan ka helo waxuu
daliishadaa alla aabahaa ma nin buu ahaa qof kuma soo
xadgudbi jirin haduu ku soo xadgudbana waduu iska marin
jiray alla hiil iyo hooba wuu lahaa balse adigu tolka waxaad
ka noqotay khasaaro, markaasaa qoriga la wada boobayaa waana
jaahil nima marka waxaan umada soomaaliyeed ka codsanayaa in
ay iska ilaaliyaan ninkaas.
Waxa aynu wada ogsoonahay maanta in
Qarankii Soomaaliyeed uu u bur buray qabiil, (Qabiilna)
waxaynu ku tilmaami karnaa in uu yahay cudur kaas oo
cudurada kale kaga duwan daawo la-aan cudur kaas oo maanta
umada soomaaliyeed wada saameeyey.
Hadaba qabiilku sideebuu Umada
soomaaliyeed u kala saameeyey ? Maanta qof soomaali ah oo la
oran kalro qabiil buu ka maran yahay ma jiro dadkuna sadex
ayuu u qayb samay waana kuwakan,
1:Nin Qori qabiil qaaday.
2:Nin amar bixiyey in Qorilaqaato oo
wax lagu laayo.
3:Iyo Nin ku farxay ficiladaas
qabiilka.
Hadaba aynu isla eegno ninka qoriga
wuxuu ka dhaxlay qoriga uu qaatay,
waxaa dhacda in ninka qorigu uu qoriga u qaatay tolkaa aad u
hiiliso ama daafac balse waxa aynu wada ogaanay maanta in
tolkaa kuu baahan yahay inta aad caafmaad qabto oo aad
diririkarto, balse maalinta aad naafo noqoto oo lug ama
gacan ama waaxi ku qalasho jirkaaga ka mid ah guriga hooyada
qofkaas in dhibkaasi u yaalo oo aan qabiil wax kugu tarayn
marxaladaa kuugu dhacday qabiil awgeed aan qabiil ahaan
laguu xanaanaynayn, waxa aynuna wada ogsaanahay in maalinba
maalinta ka danbaysa la nacaayo qafka mauubadaasi la kulanto
, waayo? Qofku marka uu naafo noqdo ma uu shaqaysan karo
hadaan la shaqayna qofka bar yadiisa ayaa badata markaa
meesha waxaa ka dhalanaysa in lagaa cararo oo la dhoho
habaar qabihii ayaa meeshaa taagan oo wadada lagaaga leexdo,
ogow wali xagdiimeed lama gaarin iyo aakhiroba dunidii oo
kaliya ayaa intaas oo masiibo kala kulmayaan...marka umada
soomaaliyeed oo qoriga qabiil huwan waxaan u soo jeedinayaa
in ay ka waantoobaan oo ay qoriga kitaabka qur aanka
badalkiisi ka dhigtaan ILLAAH na ku soo hanuuniyo wadadaa
quman ee aan ka san qariyey.
Bal aynu kan amarka ku bixiya in dad
la laayo aynu isla eegno dhaxalkiisa;
waxa aynu wada og nahay ninka amarka ku bixiya in dadla
laayo in uusan dagaalka galin uu dibadaa ka fariisto xitaa
caruurtiisa uma ogola in uu dagaal galo waaya hore ayuu
Qurbe u diray oo yiri wax ii soo barta maandhaynow, waxa
kale oo aynu ognahay ninkan amarka bixinayaa in uu dantiisa
wato ee uusan xitaa walaalkii u naxayn hadii ay is qabtaan
uu qurka ka jaraayo , marka umada soomaaliyeed waxaan ka
codsanayaa in aysan ninkaa amarkiisa qaadan danays taha ah
oo aan nina u aaba yeelayn.
Ninka ku farxay umadaa is laynaysa
oo mooday in garab xigo bal aynu isla eegno,
xumaan ku farxahaani kama ood duwana kan dagaalamay iyo kan
wax amray labadaba wuu la wadaagaa danbigooda waayo
xumaantii ay sameeyeen ayuu ku qancay, marka waxaynu oran
karnaa wuuba ugu danbi badan yahay,waayo? markii saaxiibadii
midna qori qaatay midna amray ayuu isna u sacab tumay ama u
gabyey , marka kama uu ood sukayn karo in uu ka shisheeyo
mooyee maxaayeelay labada kale nin kasta hal danbi ayaa loo
qorayaa mid waxa loo qarayaa amarka uu bixiyey kan kalena
qoriga uu qaatay balse kan ku farxay labada danbiba wuu ku
jiraa oo wuu ku farxay,marka umada Soomaaliyeed waxaan ku
boorinayaa in aysan intaasba ka qayb qaadan.
Eng:Mohamed Bashi.
E-mail:
mbaashimbc@hotmail.com