Dhaqanka Wanaagsan ee Islaamku ina
Faraayo
Qorayaasha qoraalkan ka qayb qaatay waa:
Siciid cumar yuusuf, C/fataax xasan cabdi, Axmed ismacil: C:/o Hargeysa:
cabdifataax_96@hotmail.com
Ilaahay baanu ku mahadaynaa nimcooyinka uu
ina siiyay,isgaanu gargaarka dalbaynaa danbi dhaafana weydiisanaynaa, sharka
nafahaygana iyo camaladayada kuwooda xun illaahaybaanu ka magan gelaynaa,
qofka alle hadeeyo cidna ma halayn karto.ka illahay halleeyana cidna ma
hanuunin karto
Waxaan qirayaa in aan alle mooyee illah kale
aanu jirin muxamedna uu yahay adoonkii iyo rasuulkii alle
Wanaajinta dhaqanka iyo akhlaaqdu waa
ujeedada kowaad ee uu siday Nebi Maxamed (NNKH) waxa uu yidhi “waxa
la isoo diray si aan u dhamaystiro akhlaaqda wanaagsan”waxa laga
doonayaa umada islaamka inay ku sifowdo dhaqan wanaagsan, qof kasta oo
muslim ahi waa in uu dabaqo dhaqankii wanaagsanaa ee Nebi Muxamed(NNKH)
sida aynu wada ogsoonahay islaamku waxa uu leeyahay shan arkaanu islaam,
arkaanu islaam kasta waxa uu leeyahay akhlaaqdiisa gaarka ah, tusaale ahaan
waxaa aynu soo qaadan karaa salaadu ilaahay koreey waxa uu yiri “ukaca
salad, salaadu waxay reebtaa xumaanta, sinada, munkurka IWM”
hadaba muxuu yahay qofka salaada tukanaaya ee aanay xumaanta ka rebin,
maxayse qiimo yeelanaysaa salaadiisu, saameen intee leeg bay salaadaasi ku
yeelanaysaa bulshada dhexdooda?
Qofka u qata salaada sida toosan waxay
bedelaysaa dhaqankiisa oo dhan, dhaqankaa wanaagsan ee raac salaada, waa
sababta uu illaahay ku aqbalo salaada taa waxa inoo cadeenaya Xadiisu
Qudiskii “Ilaahay waxa uu ka aqbalaa salaada qofka isku dhul dhiga
waynaanta illaahay, aan ka habaabin dhaqanka wanaagsan kuna waa bariisan
xumaanta kuna qaata maalintaas oo dhan digrigayga iyo naxariista masaakiinta,
musafirinta iyo carmasha una naxariista dadka dhibataysan”.
Fahanka guud ee salaada waa dhaqan iyo
cibaado, Salaadu dadka waxay dhaxalsiisa
digriga eebe iyo akhlaaqda wanaagsan waxayna
ka hore istaagta xumaanta iyo ku talaxtageeda, hadii aynu arkaamu islaamka
rukin labaad aanu ka soo qaadano waa Sakada, sakadu maaha cashuur laga qaado
dadka baahan ee waa nadiifin dadka bakhayliinta ah ee xoolohooga ka bixinaya
iyagoo u celinaya dadka baahan ee bulshada ku dhex nool si ay u noqoto
bulshadu mid is jecel oo naxariis badani ay ka dhaxayso isku xidhan koodune
aad u adkaado, sidoo kale islaamku waxa uu ka yeelay hadalka wanaagsan iyo
dhaqanka fiican sadaqo, Nebigu (NNKH) wuxuu yidhi “ wa jiga furan
ee aad walaalka aad ku qaabisho waa sadaqo, wanaaga oo dadka aad fartaa iyo
xumaanta oo dadka aad u diidaa iyana waa sadaqo, qofka oo aad tusto meesha
uu ubaahan iyana waa sadaqo, wadada oo aad ka qaado qodaxda iyo lafta iyana
waa sadaqo, hadii aad adiga oo firaaqo haya aad u darto biyaha uu hawsha ku
hayo iyana waa sadaqo, ama qof baahan oo itaal daran aad caawisid iyana waa
sadaqo, qofka liita oo aad taakulayso iyana waa sadaqo”.
Soonka waxa looga jeeda ama hadafkiisu yahay
alle ka cabsi, alle ka cabsiguna waxa uu keena in laga fogaado wixii eebe
diiday ama in la weydaarto wixii alle ina faray ee dhaqan ka islaamka ah,
taasina waa dhaqanka wanaagsan ee uu na farayo Nebigu (NNKH) markaynu
soomanahay, (yaan la imana xumaadteeda yar yar iyo faasiqnimo iyo
jaahilnimo hadii qof ku caayo ama kula dagaalamo ha yidhaado anigu waan
soomanahay) sida ku cad xadiiskan qofka markuu sooman yahay waxa laga
rabaa dhaqan wanaagsan si uu soonkiisu u hagaago, sidoo kale hadii iskaga
hadhi wayo hadalka xun, beenta, khiyaamada, iyo IWM soonkiisa ku
kordhin maaho ilaa haraad mooye iyo gaajo daran oo qabta iyo bilaa ajer,
sidoo kale xajku waa rukun ka mid ah shanta arkaamu islaam xajku waa: alle
waxa uu yiri SW (Xajku waa bilo lagaranayo qofka faralka xajka
gudanaya lagama rabo xumaanta teeda yar iyo faasaqnimo, xajka gudihiisa waxa
wanaagsan samayn maysaan hadii kale illaahay ayaa idin og, waar saad qaata
waxa ugu saad qaado wanaagsan alle ka cabsiga) hadaba qofku ma gaadho
guusha xajka ilaa uu ku sifooba.dhaqan wanaagsan loomana baahna xajka
dhexdiisa in la murmo la is khiyaameyo been la isku sheego, dumarka loo
galmoodo iyo in la sameeyo waxa cadho keeni kara iyadoo la isku faano
qabyaalad, qoomiyad Iwm.
Sida aynu ognahay badi cibaadaadku waxay ku
dhisan yihiin edeb iyo ansha suuban taas oo islaamku ina faraayo, Shanta
arkaamo islaam mid kastaaba waxay leedahay edebteeda iyo asluubteeda
wanaagsan, dhaqanka wanaagsani waxa uu ku xidhan yahay iimaanka laftiisa
hadii uu dhaqankaagu xumaado iimaankaaguna wuu dhaciifaya taana waxa inoo
sheegay xadiiski rasuulka (NNKH) “ Illaahay baan ku dhaartee imuu
rumayn, illaahaybaanu ku dhaartee imuu rumayn, rasuulkii illaahayow waa kuma
kaasi? Waxa uu yidhi kii aan dhibaatadiisu ka nabad gelin jaarkiisu”
dhibaatadaasi waa wixii dhibaya oo dhan jaarkaaga sida dhibta dhaqan xumada.
Nebig (NNKH) ayaa loo sheegay gabadh
tukata oo soonta oo cibaado badan laakiin aan jaarkeeda aan nabad gelin,
Nebigu (NNKH) waxa u sheegay in gabadhaasi naarta gelayso, waxa kaloo
loo sheegay gabadh cibaadadeedu kooban tahay laakiin jaarku keegaasi si
fiican uga nabad gelayn waxa uu yidhi Nebigu (NNKH) “gabadhaasi
janada ayay gelaysaa” dhaqanka suuban iyo iimaanku ma kala hadhi karo
waana mataano aan sinaba loo kala reebi Karin, iimaanka waxa ugu hooseya
dhibta oo wadada laga qaado waana dhaqan wanaagsan wadada oo la nadiifiyo.
Illaahay waxa uu inagu cadeeyay imaanka iyo
camaladiisa wanaagsan
(Suurato Muuminiin) illaahay waxa uu
yidhi koreeye : “dhab ahaanti waxa liibanay muuminiita marka ay
salaadooda ay tukanayaa qushuucsan waa kuwa xumaanta ka sii jeesanaya waa
kuwa sakada bixinaya, waa kuwa xubintooda taranka illaalinaya, dumarkooga
iyo kuwag Gacantoodu hantiyeen mooyane(kuwaasi waa adoomah kacata
muslimiinta kujira) Kuwaasi canaan ma laha, kuwa doona wixii intaa dhaaf
sisan kuwaasi waa kuwa xad gudbay, kuwa wixii laga aaminay iyo balanta
dhoowra, kuwa salaadahooga ilaaliya, kuwaasi waa kuwa dhaxlaaya janada
fardoosa la yidhaa wayna ku dhex waarayaan”
Hadaba markaynu ku istaagno xaadiista iyo
quraanka karimka ah si la taaban karo waxay inoo tusayaan xoganaanta ay
leedahay dhaqanka wanaagsan iyo cibaada illaahay.
Dhaqanka wanaagsan ee suuban waa tay ku
sifooween salafka imadu iyo dadka saalixiintuba, taasine waa sababta uu
ilaahay uga fududeeyay gacan ku dhigida cadceed kasoo bax ilaa cadceed dhaca,
hadaba umada islaamka waxaanu ug baaqaynaa dhaqanka
Wanaagasan ee fiican ee diinteenu in farayso.
Ilaahow nagu hanuunni dariiqa toosan ee
akhlaada wanaagsan leh , aduunbaa dadka wadada wanaagsan ku hanuuniya ,
Qorayaasha iyo turjumayaasha
Siciid cumar yuusuf
C/fataax xasan cabdi
Axmed ismacil
C:/o Hargeysa
Talo iyo tusaale ku saabsan qoraalkan waxaa
lagu hagaajin karaa
cabdifataax_96@hotmail.com