Waxa aan ku soo qaadan doonaa mawduuc ku saabsan qiimaha uu leeyahay jacaylku
una dhaxeeya labada qof ee is qaba, inagoo sharaxayna macnihiisa cadaynaynana
sirihiisa iskuna taagayna xaqiiqdiisa eegayna afkaaraha khaldan ee jacaylka
intaa ka dibna ka qaadan doona kalgacaylkii Rasuulku (CSW) uu u hayay gurigiisa,
inagoo muuqaalkeeda wax ka sheegi doona adeeci doonana muuqaalka kalgacaylka nin
iyo xaaskii iyo in uu u baahan yahay wakhti labada qof ay ku asaasi lahaayeen
jacayl iyo anagoo siinayna dardaaran labada qof ee jacaylku dhex mari doono.
Waxa mahadleh Ilaahay (SW) Nabi Maxamedna N.N.K.H iyo asxaabtiisi iyo
ehelkiisi iyo intii xaqa ku raacaday ilaa maalinta qiyamaha.
Maxaad tahay Jacaylow? Waxa weeye Jacayl iyo wixii la jeclaaday laakiin taas
way ka balaadhan tahay wayna ka mugwayn tahay, jacaylku waxa weeye kalgacalka
dhex yaala gabadha iyo ninkeeda taas uu illaahay inooga waramay Illaahay (SW)
waxa uu yidhi “AAYADA ILLAAHAY WAXA KA MID AH IN UU INA ABUURAY NAFIHIINANA
KA ABUURAY LAMANAYAAL SIDAAD UGU DAGTAAN IDINKANA YEELAY DHEX DIINA KALGACAL IYO
NAXARIIS TAAS WAXA KU JIRA AYADO DADKA FIKIRAYA”{Suuratul Ruun-21}
Waxa ay isku waafaqeen mufasiriintu in uu yahay muwadadu jacaylka uu u qabo
ninku gabadhiisa ama ay gabadhu u qabto ninkeeda sidoo kale ibnu cabaas (RC)
waxa laga weriyay in uu yidhi:- kalgacalku waa jacaylka uu u qabo ninku
gabadhiisa Naxariistuna waa u naxariisashada uu u naxariisanayo iyada in aanu
wax xumaan ah aanu taabsiin.
SIRTA GUUSHA EE LAMAANAHA
Hadii uu guriga uu ay soo dhex gasho is jacayl iyo is adeecid oo illaahayna
waafajiyo taasi waxa ay ku yeelanaysaa qoyska raadwayn iyo isku soo dhowaasho
labada qof sidoo kale adeecida illaahayna iyaduna raadwayn ayay ku yeelanaysaa
sida ay xumaantu ugu yeelanayso raadwayn mushaakilka iyo khilaafka halkaa
yimaada iyo iswaafaqla’aanta labada qof illaahayna waxa uu yidhi (SW) “IDIMA
HELEELAAN DHIBAATO WAXAY GACMIHIINU SHAQAYSTEEN MOOYANE IN BADANA WAA LA IDINKA
DHAAFA” {Suuratul Qasas-30}
Ibnu Qayimi illaahay ha unaxariistee waxa uu yidhi:- kalgacaylka ninka iyo
gabadhiisa miyaa? Hadii aanu jacayl jiri lahayn waxa natiija ah muu yeelan
lahayn dhamastirka jacaylkuna illaahay waxa uu inoogu dhamaystiri ayaada aanu
soo sheegnay, Ibu Qayimi waxa uu jacaylka u qaybiyay laba qaybood 1.Jacayl
faa’iido leh 2.Jacayl dhibaato leh, jacaylka faa’iidoda lihi waa jacaylka
gabadha iyo waxa ay hantiyeen taas ayaa ah jacaylka dhabta ah waana kuu illaahay
sharciyeyay ee guur leh iyo ku dhoorsanaanta aad ku dhoorsanaatid wixii ay
gacmahaagu hantiyeen ee adoomaha ah, markasta oo uu jacaylku ahaado nin iyo
gabadhii wuu xoogaystaa waanu dhamaystrimaa ujeedada looga jeedana waa taa.
Sababta aynu ku keenay mawduucan
QODOBKA KOWAAD
Waxa aan u fiirsaday xalada dadka is qaba markii aan waydiyay su’aalo badan
la ina soo bandhigay mushaakilaad badan oo ku saabsan arinkooga markii aan u
fiirsaday waraysiyo badana aan la yeeshay waa mushkulada ku soo noqnoqnaysaa
lamanayaasha is qaba.
Waa maxay mushkiladaasi? Waxa weeye kalgacalkii iyo jacaylkii labada qof ee
is qabay oo gaadhay heer uu ka maqan yahay meesha ama uu kala go ku dhacay,
Sababaha ugu waawayn ee keena kala go’a iyo khalkhalka nolosha labada qof ee is
qaba kuna keena in ay dhibaatadu ku badato waxa weeye waxaynu ku nool nahay
casri ay ku badantahay qalabka is gaadhsiintu si wayna ugu faaftay sidoo kale
door waynay ka qaadanayso faafinta ay faafayaan fidmada jacaylka iyo mugdiga
jacaylku leeyahay.
QODOBKA LABAAD
Adadeega ay wataan dareenka lamanayaashu iyo iyagoo aan cabireen dareen
kalgacayl ama jacayl wata oo midba midka kale tusayo hadii uu heloba jacaylku,
dareemadani waa qaar ku culus carabka in uu soo saaro laakiin carabku garanayo.
QODOBKA SADEXAADA
Waa maqnaasha kalgacaylku ama jacaylku meesha ka maqan yahay waa sida iyadoo
aanla is ixritaamin isna qadarin la’aan taas oo keenaysa kacdoon nafsaani ah
murugo iyo dareemo diidmo bixinaya noloshii lamaanuhuna waxay ay isku rogaysaa
dhanka kale, taas oo saamayn ku yeelanaysa guriga iyo umadka iyo dhamaan
bulshada oo dhan.
QODOBKA AFRAAD
Waxa laga yaaba jacaylka oo laga ilaaliyo madax xanuunka in uu noqdo laban
adkeeya xidhiidhka lamaanaha gurigana ka yeela beer hodan ku ah qurux iyo wanaag
kana buuxa kalgacayl iyo naxariis wax wada qabsi iyo is fahan dareemaana mid
kastoo ka mid ah lamaanu in uu dhexdooda yahay wanaag iyo in ay yihiin labada
qof ee aduunyada isku wanaagsan kulankooguna uu yahay guusha kalgacaylka, ma
jiraa halkaa waxa ka wanaagsan la kulanka qof jacayl qof uu jacayl yahay?! Ninku:
waa dejiyahay nafta iyo ruuxda.. guriga: waa dejiyahay labada lamaane intay
joogana waxay ay dareemaan amaan iyo xasilonaan waxa iyada kafeeyay anigana igu
filan.
Hadaba furaha guusha boqortooyadan wanaagsan waxa uu ka bilaamaya labada
lamaane oo kaliya.
QODOBKA SHANAAD
Cadaynta jacaylka dhabta ah waynaanta hamiga jacaylka cadaynta faro badnaanta
cibaarooyinka hamiga jacaylka waxa ay soo noqnoqdaan sanadaha qofku ka gudbo
marxalada qaan gaadhka marxaladaasi hadii ay tahay da ama fikir ahaan, hamiyada
faraha badan ee jacaylka qaarkood waxay madmadow geliyaan in badan oo ka mid ah
guryaha muslimiinta waxana ka mid ah guurku waa qalbiga jacaylka guur aan jacayl
lahayn waa mid aan hirgelayn.
XAQIIQADA JACAYLKA DHABTA AH
Si
aynu u fahano jacaylka dhabta ah maxaynu nidhaadaa jacaylka? Figrado ayaa
odhanaya jacaylku waa aragtida u horeysa, jacaylku waxa uu sameeyaa mucjisooyin,
jacaylku waa uu indha la yahay, jacayku waa cadaab, jacaylku muxuu dad laayahay,
jacaylku dadka yar yar ayuu ciro ka soo saaray.
Jacaylku waa waraabiyahay nolosha iyo macaanka ruuxda jacaylku waxa uu ku
sifoobaa nolol qurxisa nafta, jacaylka waxa lagu galaa danbiyada yaryar waxana
uu soo badhigaa wanaagyada maalinta uu jacaylku dhamaado naftu waxay ay gashaa
cidhiidhi cadhaduna iyo mushkiladuna waxay noqota mid aloosan, hadii ay badu ay
leedahay xeeb hadaba jacaylku waaa mid aan lahayn xeeb, jacaylka dhabta ihi waa
ka dhex mara lamaanaha xalaasha isku guursada sifo waafaqsan shareecada islaamka
waxana uu ka bilaamaa ayaamaha ugu horeya guurka sanadada hore iyo kuwa dhex iyo
ugu danbeen ayaamaha nolosha aduunyada, aduunyada hadalkeedadaa ilaa nolosha
aakhiro illaahay waxa uu yidhi (SW) “JANOOYINKA WAXA GELAYA KUWII AY
WANAAGSANAYEEN AABAYAASHOOD IYO DUMARADOODU IYO WIXII KA TAFIIRMAYBA”{Suuratul
Racad-23}
Marka kalgacalku iyo jacaylku iyo isfahanku ay iswaafaqaan waxay ay sababaan
in lamaanaha is qabaa iska kaashadaan wanaaga daacadka illaahay iyo khayrka,
nolosha lamanuhuna waxay noqonaysaa mid nool oo dhalatay oo noolanaysana
dhimanaysana, hadaba noloshani waxa ay ku shaqaysaa is fahanka labada aqli iyo
caadifada ku jirta labada qof hadaba jacaylku waa shucuur iyo dareen la wadaago
waana lagama maarmaan in ay dadku yeeshaan.
ARAGTIYAHA KHALDAN
Marka la soo hadal qaado jacaylka hadii lagu tilmaamo in uu yahay wax aanu
meelna ka soo gelin sida hablo gayaankaaga ah oo la joogto meel aan cidkale
joogin dadka aragtidaa qabaa jacaylka waxa ay u yaqanaan khiyaamo iyo caashaq
iyo waali hadaba waalidu waa Jaclaysiga waxyaabaha naftu jeceshahay oo xadidneyn,
wadamada islaamka waxa dhacda in habeen kasta loo soo badhigo fawaaxish iyo
dhaqamo xun xun oo ka imanaya dhinaca reer galbeedka kuwaas oo ku sugan nolo
waali ah ilaa uu noqday caashagu iyo shukaansigu waxyaaba ku dhex fida
mustamaceena taasina ay keentay in dhaqan xumadani ay noqoto qadiyada ugu
mihiimsan ee ay baahiyaan haayadadeena warbaahinteenu waxaa aad mooda in ay
tahay qadiyada ugu horeysa uguna danbaysa waxana aad mooda in uu qofka
muslimkihiba uu noqday mid hamigiisu yahay in uu daboolo baahidiisa jinsiga ah
oo kaliya oo waxa aanu ilownay illaahay (SW) in uu arintan ka dhigay una yeelay
hadafyo iyo ujeedooyin waawayn una sameeyay adaab waafaqsan shareecada islaamka
iyo axkaam si aynu ugu noolano janada aduun yada, jacaylka dhabta ihi waxa uu ku
dhisan yahay is cafiyid iyo is ixtiraamid ka fog xumaanta oo ka bilaabmata
baahinta jacayl si aan madmadow lahayn iyo gacmo furan oo aan ku koobnayn marka
lawada joogo oo kaliya, jacaylku ma wax qiimaha ayuu yeelanayaa hadii ay ka
maqan tahay quruxdii wanaagiisa marka la soo qaado jacaylka hadii laga sheekeeyo
qas iyo layla ama jamiil iyo basiina iyo kuwa kale oo badan, hadaba faraq intee
leeg ayaa u dhaxeeya labadan jacayl isku xidhnaanta kuwan hore waa mid ku timid
caadifad iyo raali gelinta waxyaabaha ay naftoodu jeceshahay laakiin jacaylka
islaamku waa isku xidhnaan lamaanaha oo ku timid sifo sharci ah oo samaawi ah
rabaani ah jacaylka ninku u qabo gabadhiisa waxa uu keena u dhowaasho iyo
cadeeci illaahay waa jacaylka nacfiga leh waxana laga gaadha u jeedooyinkii
illaahay u sharciyeeyay guurka oo ay ka mid tahay in indhaha oo aad ka ilaaliso
xaaranta iyo qalbiga oo aad ka daalacado waxan ehelkaaga ahayn sidaa darteed waa
jacayl la mahadi yahay illaahay agtiisa iyo dadkaba, hadaba jacaylka waalida
ihi..magaranayo habeenkiisa mooyane waxana uu u noolanayaa darteed waxanu u
dhimanayaa darteed hamigiisa ugu wayna waa in uu soo jiito aragtideeda jacaylka
waalani waa kaa.
Jacaylka isku xidha lamaanaha maaha waraaqo la soo nashqadeeyay cadarna lagu
shubay sida ay ku hamiyaan dhalinyarada badankoogu laakiin waa guri iyo ubad iyo
hadaf ama u jeedo, waxanu leenahay waa kalsooni iyo xasiloonan guurku waa macaan
iyo qadhaadh, in badan waxa la quruxbadan muuqaalka khiyaalka ah ee kuwa kale ay
sitaan.
KALGACALKII GURIGII NABINIMADA MAXAMED (CSW)
Illaahay waxa uu og yahay hadii aanu albaabkani furnayn kumaan dhiiradeen in
aan ka hadlo mawduucan oo kale waa albaabka Rasuulka (CSW) waxa uu inoo ahaa
qaacido iyo asaaska dhismaha nolosha lamanaha oo ku dhisan ixtiraam iyo
isqadarin kalgacal iyo jacayl iyo akhlaaqada wanaagsan qof kastaana ha ogaado in
ay diinteenu tahay jacayl iyo kalgacal iyo dareen laakiin waxaba inagu ceeb ah
in aynu tusaale u soo qaadano arinkaa.
Nabigu (CSW) waxa uu yidhi (HOOYADU WAA BEER DHEER KA DIBNA WAXA MAQASHAY
CAA’ISHA SI AAN LAHAYN GO NABIGU CAAISHA AYUU KU YIDHI BAL EEG GABADH
YAHAY WAXA AAN KUGU JIRAA MEESHI AABAHAA HOOYADUNA WAXA AY BEERTAA BEER)
Waxa weriyay Bukhaari iyo Muslim
Bal u fiirso ficilkan layaabka leh ee nooga yimi Nabiga (CSW) (Caa’isha waxa
ay tiri waxa aan cabi jiray aniga oo leh cadadii dabadeena Nabiga (CSW) ayaa iga
daba qaadan jiray afkiisana waxa uu dhigi jiray meeshii aan dhigay halkaas
ayuuna ka cabi jiray, hilibka ayaan cuni jiray aniga oo leh cadadii waxana uu ka
cuni jiray halkaan ka cuno) waxa weriyay Muslim, Nasaa’I, abu daa’ud, Ibnu Maaji,
Iimaamu Axmed.
Hadii aanu xadiiskan in yar aanu sharax ka bixino Caa’isha waxa ay tiri
hilibka waxa aan ku cunayay ilkahayga Nabiguna (CSW) waxa uu qaadanayay laftii
waxanu ka cunayay bartii aan ka cunayay isagoo aan waxa dhibaato ihi aan ka
muuqan taasina waxa ay inoo muujinaysaa jacaylkii iyo ishqigii uu u qabay
habeenkiisa,
Marmarka qaarkood waa in uu ninku gabadhiisa umuujiyaa in uu jecelyahay
dhinaca cuntada iyo cabidana dhibna malaha in uu ninku cuno hambada gabadhiisa
isagoo u muujinaya gabadhiisa kalgacal iyo in uu u hayo qadarin.
ILLAAHAY AYAA WAYN ILLAAHAY AYAA WAYN
Bal u fiirso muuqalka kuumuujinaya kalgacaylkii ka jiray guriga Nabiga (CSW)
(Caa’isha waxa ay tiri Nabigu (CSW) waxa uu dingiigsan jiray dhabtayda aniga oo
leh cadadii quraankana wuu akhriyi jiray) Waxa weriyay Muslim, Bukhaari, Nasaa’I,
Abu daa’ud
Bal u fiirso fadhigan layaabka leh ee ka dhaxeeya lamaanaha iyagoo
cibaadaysanaya isna jecel, manhajkii Nabiga (CSW) ee kalgacalka waxa ka mid ahaa
in uu garto dareenka dumarkiisa markay raalida yihiin iyo marka ay cadhaysan
yihiinba Caa’isha (RC) waxa laga weriyay (Nabiga (CSW) ayaa igu yidhi anigu waan
garanayaa marka aad iga raaliga aad tihiin iyo marka aad ii cadhaysantihiinba,
taas sidee ayaa u garan kartaa Waxa uu yidhi Nabigu (CSW) marka aad raalida
tihiin waxa aad tidhaahdaan illaaha maxamed ayaan ku daartee marka aad
cadhaysantihiina waxa aad tidhaadaan Illaaha ibraahim ayaan ku dhaartee, waxa
aan idhi dhab weeyan Rasuulkii Illahayow waxa meesha laga kaxeeya waa magacaagi
uun) waxa weriyay Bukhaari, Muslim, Imaamul Axmed.
Taasina waxa ay inoo cadaynaysa jacaylka dhabta ah uu u yahay nabigu (CSW)
dumarkiisa iyo dhankiisa wanaagsan.
MUUQALADA MAQNAASHAHA KALGACAYLKA IYO DAREEN LA’ANSHAHA KA DHAXAYSA 2 LAMAANE
Ugu horeyn cadhada faraha badan leh iyo doorbidida ninka sababtee doonto
hanoqotee hadii ay had iyo jeerba hanoqotee ay noqoto mid laga waayo kalgacalka
ama uu dhaqankiisu yahay mid aan lahayn kalgacal si dadbanba ha ahaatee.
Tusaale ahaan cadhada deg dega badan leh iyo wax aan cadho mutaysan oo uu ka
cadhoodo markasta, gabadhuna waxa ay ku dhaqaaqnaa markaa in ay tuurto
kalgacalkeedi ama ay su’aal ay iswaydiso ama ay samayso canaantoos ah markaasina
waa marka ay waydo kalgacal iyo ishqi.
Talabaad dumarka oo loogu yeedho magac magacyadooda aan ahayn taasina waa wax
ay ku caanbaxeen ragu Sida NAAYAA, NAAGTA, GABADHII CIYAALKAN DHASHAY IWM
iyagoo ugu yeedhaya hadal cod dheer oo cadho wata.
Bukhaari Waxa uu ciwaanka dhigtay kitaabkiisa la yidhaado (AL DADAB MUFRAD)
Naanaysta haweenka.
Caa’isha (RC) waxa laga weriyay (waxay tiri Nabigii illaahayow miyaanad
naanees ii samaynayn waxa uu ku yidhi waxa aan kugu naaneesay inankaaga
Cabdilaahi) taa waxa u uga jeeda Nabigu (CSW) inankii uu walaashi ay dhashay C/laahi
binu subeer, Caa’isha wixii intaa ka danbeyay waxa lagu naaneesi jiray Umu
Cabdilaahi.
QODOBKA SADEXAAD
Maqnaasha badan ee uu ka maqan yahay ninku gurigiisa sidaaso kalena gabadhu
ay ka maqantahay gurigeeda waa waxa mushkilada keena ama kalgacalka yareeya,
ninku hadii uu dalxiis iyo booqoshooyin u baxo gabadhuna reerkooga ay tagto sida
munasabada ha noocay doontaba ah ahaatee waxa ay yareeyaan kalgacalka, hadii uu
jiri lahaa kalgacal waxay ay ku dadaali lahaayeen in ay saacada wakhtigoogu
iyaga ku yaraado
QODOBKA AFRAAD
Is qurxinta iyo xidhashada dharka gaar ahaan weliba dumarka waxay noqonaysaa
masiibo marka ay isku qurxiso amba ay badalato iyadoo u baxaysa dibada iskuna
qurxinaysa cid aan ahayn lamaanaheeda, isqurxinta dumarku waa in ay ahaataa mid
gurigeeda gudihiisa ah, muuqalka lamaanaha quruxda leh ee midkood midka kale u
muujiyaa qurux.
QODOBKA SHANAAD
Istixgelinta iyo isxitiraamin la’aanta oo gaarsiisan heer canaadnimo waxa
laga yaaba in ay keento in la caytamo ama la isnacdalo iyadoo la isticmalayo
kalmado nooqusinaya kalgacalka labada qof waxana badana akhlaaqiyaadka
mushkiladaha keena waxayna leedanay sababo iyo maadado iyo heerar, waxay noqon
kartaa sabab ka timid dhinaca awlaada, waxay noqon kartaa mid ka timid dhinaca
ehelka mushkilado aan dhamaan lahayn, mushkilada dhabta ihi waxay tahay kalgacal
la’aanta iyo waxyaabaha dareenka dejiya oo ay ka gaabsadeen ama midkood xaqa uu
midi ugu leeyahay in uu u dulqaato waxana laga yaaba in ay rajeeyaan xal u
helida mushkiladan in ay ka eegan meel aan xalkeeda laga helayn, baadhidu waxay
noqonaysaa iyadoo laga eegay fahankeeda halkii doodu ka taagnayd, waxa lama
huraan ah marka laga hadlayo arimahan in la isku miisaamo mushkiladaha oo la
ogaado mushkilada keentay mushkilada kale oo ah waxa kalgacalka daciifiyay,
mushkilada kale oo ku taxaluqa dhinaca ubadka ama dhinaca dhaqaalaha ama
xidhiidhka ehalka iyo waxyaaba kale oo ka mid ah mushaakilaadka qoysaska, anigu
waxa aan rumaysanahay hal u helida mushkilada kowaad waxa aan leeyahay waa kor u
qaadis iyo horumar lagu sameeyo kalgacalka iyo jacaylka labada qof waana
halbowlaha xudhunta u ah xalinta mushaakilaadka kale hadii uuna dhamaan xalkooga
noqonba.
QODOBKA LIXAAD
Qofka naftiisa mooyane aan qiimay nafaha kale kuna ad adag aragtidiisa dadka
kalena u arka in ay yihiin mashaakilka cida abuuraysa waxa ay ka mid tahay
waxyaabah keena mushkilada qoyska, waxa ayaan daro ah in qofka samirka badan ee
dulqaadka leh loo arko in uu yahay qofka mushkilada keenaya.
QODOBKA TOTOBAAD
Imisa ayaa rag ama dumar ka fikira in ay galaan xaaraan sino iyo wax la mid
ah maxaa ku kalifay? Marka ay arki wayaan dareenka kalgacal ay mutaysteen
wanaagooguna uu siyaadiyo waxana ayna munaasib ku ahayn wadiiqooyinka xumaanta
loo maro ayaa laga yaaba in maalin maalmaha ka mid ah inuu cagta la helo tusaale
ahaan waxa looga waramay nolol ay ku dheehantahay jacayl iyo kalgacal ninku
marka uu maqlo ama uu arko waxa ay raadeen ay ku samaynaysaa caadifada naftiisa
waxanu uu is barbardhigayaa waxa uu arkay iyo waxa uu maqlay iyo waaqaca ka jira
qoyska uu la nool yahay taasi waxa ay ku noqonaysaa waji gabax ku dhacay
naftiisa hadii aanay xalaal ahayn waa murugo iyo mashaqo joogta ah iyo
mushkilado faro badan waxana laga yaaba in ay ku kalifto in uu xaaraan raadsado
waa wax illaahay laga magan galo waxa damaanad ah dhibaatada ah baahi loo qabo
kabasho biyo ah xitaa hadii ay tahay mid sun ah oo lagu dhimanayo.
JACAYLKU KALIGII WAXBA MATARO
Kani waa arin mihiim ah wax halkan ah laba mushtamaca oo hamigooga guur yahay
in ay raaxaystaan oo kaliya kumana arkaan nolosha qoyska wax aan ahayn jacayl
hadii kale xaq uma laha noloshani in ay sii waarto arintidoodu taas ayaana
keenta in ay is badal ku dhaco lamaanayaasha ama midkood oo uu iska galo jacayl
cusub oo hore leh laakiin mushtamaca islaamku waxa ay ka eegan arinta guurka
dhinac kale weligoona muslimku waxa ay ku adkaysanayaan in ay jiraan halkan
hadafo kale oo ah nolosha qoyska waxana ugu mihiimsan tafiirta iyo tarbiyada
ubadka, ka dheeranta sinada, dhamaystirka diinta, is barashada qoyska iyo isku
soo dhowaanta iyadoo la rajaynayo wanaag iyo kalgacal laakiin hadii aan la helin
kalgacal iyo jacayl taasi maaha dhamaankii nolosha lamaanaha, waayitaanka
wanaaga guurku illaahay waxa uu yidhi (SW) “WAXA AAN DHAXDIINA KA DHIGAY
KALGACAL IYO RAXMAD” [SUURATU-RUUN-21] run ahaantii illaahay waxa uu sees
uga dhigay cilaaqaadka raga iyo dumarka laba arimood oo ah kalgacal iyo raxmad,
kalgacalka oo ah jacayl marka uu u dhamaystirmo lamaanaha waxa u dhamaatay
guushi guurka waxana ay isku waafaqaan si dhamaystirin jacaylkuna waxa uu meesha
ka saara wixii nusqaan ah, hadii uu nusqaamo ama uu daciifo kalgacalku shay
labaad ayaa xafida nolosha lamaanaha oo fududeeya sababna u noqda in uu sii jiro
qoysku nabadna ku waaro shaygaas oo ah raxmada, Illaahay (SW) muu sheegay
kalgacal kaliyga laakiin waxa uu raaciyay raxmad, Ibnu kasiir waxa uu yidhi
ninku waxa uu u taabtaa gabadha jacayl uu u qabo ama naxariis uu u naxariisanayo
iyada si ay ubadna ugu dhasho iyaduna ay u baahantahay in waxsiiyaan ama
kalgacal ay isku qabaan IWM, ama sidii cumar binu Khadaab (RC) yidhi guryuhu
kuma dhisna dhamaantoo kalgacal laakiin badankoogu waxay ay ku dhisan yihiin
asturaad, run ayuu sheegayaa illaahay raali ha ka aadee markii uu yidhi guryaha
badhkood lagama helayo jacayl iyo karaahiyo toona waxay ku taagan yihiin sama
fal uu qof ahaan samaynayo illaahayna waxa uu yidhi “SI WANAAGSAN ULA DHAQMA”[Suuratul-nisaa-19]
Tirakoobyo la sameeyay badhkood waxa ay sheegayaan in 88% dadka isku
guursaday jacaylka aan sidkiisu dhamaan arinkoogu waxa uu ku danbeeyaa fureen
iyo in ay kala tagaan waxayna badhkood is waydiiyan maxaa fashiliya inta badan
dadka ku kulmay wax ay ku magacaabeen jacayl? Jawaabtu waa mid fudud waayo qofka
wax jecel ma karo in uu toosiyo waxa uu ku eegayaa indho caadifadoodu kacsan
tahay oo ay ka muuqato cadho xoog ihi kumana eegayo indhaha garashada oo ah mid
sugtay guurka dabadii, marka ay caadifadiisu degto ka dib waxa saxan in ay
caadifadu ka saarto wax mad madowku ku jiro oo ay baanka soo dhigto riyooyinka
taasi waxa ay ka soo horjeeda sugnaanta qofka kale is waydiinta su’aalaha iyo
ururinta macluumadka iyo arinka oo wax laga siiyo ehelka iyo walaalaha taasinta
shaqsiyada qaloocan sideydoontaba ha ahaatee raga ama dumarka, sidaa darteed
jacayl khaliya kuma filna mana damaanad qaadi karo in lagu dhiso guur lagu
najaxo sida ay suura gal u tahay sugnaanta in guurka lagu najaxo, hadii aan
meesha jacayl jirin waa in ay jirtaa raxmad iyo is ixtiraam isqadarin sida
illaahayba yidhi (SW) “WAXA UU DHEXDIINA ILLAAHAY DHEXDIINA DHIGAY KALGACAL
IYO RAXMAD” taasina waa raxmada illaahay
JACAYLKU WAXA UU U BAAHAN YAHAY WAKHTI IYO AASAAS
Iska ilaali in aad deg degto is waafiqida caadifada iyo caqliga labada qof ee
isku guursanayaa waxa uu u baahan yahay wakhti dheer taasina ma dhamaystirmaysa
sida caadiga ah kii aan midkood tanaasul ku samayn hab dhaqankiisi nololeeyd iyo
caadooyinkiisi hore, hadii lagu soo baraarugo hawshii intii cuslayd oo tagtay
gabadha khaas ahaan oo abuur keedu yahay in ay raacdo ninka, gabadha wanaagsani
waa tii ku waafaqda ninkeeda wixii uu jacayl yahay iyo wixii uu karaahiyaysanayo
oo ay ka ilaaliso xaqiijinta waxyaaba uu jecel yahay wixii aan ka hor imanayn
shareecada, hadaba sifadan waxa aan u jeeda is waafiqida iyadu waxa aan
jecelahay oo door bidayaa waxa la isku waafaqay in uu ahaado waxa ka soo jeeda
ninka figrikiisa iyo caqligiisa marka loo eego sifooyinka dumarka, markaa wax
samaysmaya jacaylkii, ku koobnaanta is fahanka iyo macamilada wanaagsan, waxa uu
ku dhashaa jacaylka dhabta ihi ee ninka iyo gabadhu ayaamo bilo iyo sanado sidaa
darteed waa in aan lagu deg degin.
ARAGTIDA AH JACAYLKA WAA HALACSIGA HORE
Aniga oo ka soo hor jeeda arintaa (halacsiga hore), illaahay (SW) waxa uu
yidhi “MA SHAYGA LAGU AASAASAY DHISMIHIISA CABSIGA ILLAAHAY IYO RAALI AHAAN
SHIHIISA AYAA KHAYR BADAN MISE MID LAGU AASAASAY DHISMIHIISA BOORAAN GUNTA KA
DALOOSHA OO DUMAYSA LAGUNA GELAYO NAARTA JAHANAMA, ILLAAHAYNA MA SOO HANUUNIYO
KUWA DALIMIINTA AH”[Suuratul-Tooba-109] shay kasta oo dhismihiisu aan lahayn
sees adag waa mid dumaya, jacaylka khiyaaliguna ma dhaafsana caalamka riyooyinka
iyo sheekooyinka iyo filimada qofka ku noolada xaqiiqada waxa uu helayaa jacayl
munaafacaadka leh, waxa aan kula dardaarmayaa ninka iyo gabadhaba in ay samraan
oo aanay deg degi ilaa ay isku bartaan si dhamaystirin oo kalgacal leh bal
inankan eeg waxa uu gacantiisa ku qoray adiga waan ku jirabay waxana u diray
ninkasta iyo naag kasta in ay soo saraan kalgacal dhibatada ka dib anigu waxa
aan ahaa nin dhalinyara ah oo waan guursaday waxana aan ahaa bilays intaanan
guursan ka hore waxa aan guursaday gabadh aad u quruxbadan oo kaliya wax kale
mabaan doonayn imikana waxa aan guursaday ilaa labaatan dumar ah, markaan
habeenkii la aqal galo waxaba aan ka wayaan quruxdii ilaa ay reer kayaguna ay
igu yidhaadan maba quruxbadna waa sidan waa sidan iyo sifooyin aan wanaagsanayn
ayaa la igu yidhaa ilaa arinkayagu ku dhowaado in aanu kala tagno, waxa aan
go’aan ku gaadhay in aan iska yara samro inta illaahay nakala furanayo isagaa
arinkiisu fulayaaye intan samrayay waxa aan arkay quruxdii ruuxdeeda iyo
macaamiladeedi wanaagsanayn jacaylkeedi dhabta ahaa daacad nimada iyo xishmaynta
diinteeda taas ayaana igu kaliftay in aanan raali ka noqon in la igu badalo ta
aduun yada ugu quruxda badan, shayga aanan ilowbayn waa sidii ay salaada u tukan
jirtay wakhtigeeda iyo siday salaatul laylka u tukan jirtay iyo sida deg deg ah
ee ay iigu keeni jirtay waxa aan ka dalbado, sida ugu dhamaytirin uguna
wanaagsan mana qarinayo in aan jecelahay imika, kumanaan raaci qurux man awaalka
ah waa quruxda dhabta ah waa quruxda ruuxda maaha quruxda wajiga ee dhamaanka
leh, inankaasi miyuu wax dhaafay? Gabadhaa ma waxbaa seegay? Waa sida aan idiin
rajaynayo idinka ayuu ku koobay hadalkiisi.
Waxa uu I xasuusiyay kii yidhi gabadha degani waa ta karaysa in ay ku beerto
quruxdeeda qalbiga ninka xitaa hadii ayna quruxbadnayba hadii aad I tiraahdaan
side ayay ku dhacaysa waxa aan leeyahay waxa la gudboon in ay ahaato mid karaysa
ilhaaminta iyo abuurida nolosha qoyskeeda, waxa aad iga rajaysaa gabadh yahay in
aad ku gaadho quruxda hadalkaaga iyo dhaqankaaga dharajo aan ku gaadhin quruxda
wijigaaga, Sidaa ma yeeli kartaa?
HAMIYADA JACAYLKA
Waxa aan rajaynayaa in ay baraarugeen dhalinyaradii yar yaraa inamo iyo
hablaba ogaadeena in aanu hamiyada jacaylku ee lagu dhiso reer in ay khatarteeda
leedahay oo ay tahay khiyaamo iyo xubaan baahaysa oo is badal ku keenaysa
dareenka, jacaylka dhabta ihina suura gal maaha in uu soo baxo ilaa la gaadho
guurka dabadii wakhtigaas oo aad fursad u helayso in aad soo bandhigto
kalgacalkaaga dhabta ah oo aad is waydaarsataan munaafacaad iyadoo oo la
turjumayo kalmado camal ahaan loo fulinayo, ka dheeraanta sharka ayaana daliil u
ah jacaylka waxa kale oo daliil u ah runta iyo dareenka jacaylka raganimada leh
waa ka lagu qaado masuuliyada, intan oo dhan waxa ka horeya marka ay dadku
jacaylka u ku sheegan aragti ee lagu heeso ee cidla loogu baxo muduci kastana
hadii dadka la siiyo waxa uu doonayo jacaylka lama rumaysto mana dhamaystirmo
guurka dabadii maayaane, naftu waxa ay kaga raysataa gadgadoonka iyo indha oo
lala raaco xaraanta iyo caadifada oo degta, waxa u soo baxaya si dhab ah wax
illaahay u xalaaleeyay, jacaylkan ay inoo sawirayaan heesuhu iyo qisooyinka iyo
musalsaladu waa riyooyin lagu koryay muuqaalo oo dadka ka dhigayaba qof arkaya
muuqal isaga oo kale ama gabadh iyadoo kale ah oo ku nooleen caalamka waaqica
ah, waxa ay caqabad ku yihiin dariiqa nolosha dhabta ah sidaa darteed ayay dadka
fanaaniinta ihi in badan oo ka mid ihi ay ugu fashilmaan noloshooda dhinaca
quurka .
Sheekh Ibraahim Duwash
Turjuamayasha iyo qorayaasha
Siciid Cumar Yuusuf
Cabdifataax Xasan Aaadan
Axmed Ismaacil Xasan
WAXA DIB U SAXAY
Maxamed osman jamac
C:/o Hargeysa
Email:
hargeysawi2@hotmail.com
Waxaa SomaliTalk.com soo gaarsiiyey: